26 april 2024

Kantoorruimte inrichten, hoe doe je dat?

In mijn hoofd is een kantoorruimte altijd heel saai en sober. Maar de realiteit is vaak anders. Een kantoorruimte binnen het bedrijf is ervoor gemaakt zodat jij fijn kan werken. De ruimtes zijn vaak niet heel groot maar wel heel functioneel ingedeeld. Als je zo’n ruimte aangewezen krijgt, is het aan jou om er wat mee te doen. Naast je gewone werkzaamheden natuurlijk. Om prettig te kunnen werken, moet je omgeving je motiveren. Fijn werken vereist dus een fijne omgeving. In deze blog geef ik een aantal tips wat betreft het inrichten van je kantoorruimte. Lees je mee?

Bedenk wat je wel en niet nodig hebt

Voor je de hele boel volgooit, is het handig om een lijst te maken met alles wat je denkt nodig te hebben. Vervolgens moet je kritisch naar die lijst kijken en een hoop dingen schrappen. Je ruimte is immers maar klein dus alleen het hoognodige blijft over. Vijf pennen zijn over het algemeen wel genoeg, twintig in vier verschillende kleuren is simpelweg te veel. Probeer ook eerst te kijken naar dingen die absoluut noodzakelijk zijn en veel ruimte innemen. Moet jezelf voor een computer zorgen? En hoe zit het met de printer en pedaalemmers? Dit zijn dingen om eerst te regelen en dan kan je gaan zoeken naar leuke pennenbakjes.

Kleed de boel aan

Vervolgens heb je een goed gevulde kantoorruimte en in principe heb je alles om aan het werk te kunnen. Maar we zitten nog steeds met het saaie en sobere uiterlijk. Zelf kan je hier wat aan doen. Zet een foto neer van je geliefde of maak het hele tafereel wat gezelliger met een plantje hier en daar. Nogmaals, de ruimte is erg klein dus zet alles niet te vol. Dit maakt de ruimte niet alleen nog kleiner, het leidt ook af. En dat laatste wil je al helemaal niet als je concentreert aan het werk moet.

Ruimte voor opslag

Als laatste is het handig om te kijken naar ruimte voor opslag. Zijn de lades in je bureau genoeg voor de mappen en folders die je moet kunnen archiveren? Of staan er verderop op de werkvloer kasten die bedoeld zijn voor het opbergen van werkzaamheden? Handig om even te checken. Mocht er binnen het bedrijf geen ruimte zijn, wat opmerkelijk zou zijn maar toch, dan kan je eventueel thuis ruimte maken voor opslag.

En met deze tips zal de baas ongetwijfeld ook ruimte maken voor opslag, van je salaris!